Sloeg u ook uw slag op het autosalon? Of deed u nog een deal nadien?

Als u op het autosalon of in een garage in uw buurt een nieuwe auto gekocht heeft, dan kijkt u waarschijnlijk al reikhalzend uit naar de levering daarvan. De meeste verkopers voorzien in het verkoopcontract een clausule over de levering van de aangekochte wagen. Als in uw contract daarover géén clausule opgenomen is, dan moet de verkoper de wettelijke leveringstermijn van 30 dagen respecteren.

Het is meer waarschijnlijk dat uw contract bepaalt dat u enkele maanden op uw nieuwe wagen moet wachten. Dat is perfect wettelijk. Meer zelfs: als de verkoper deze termijn niet kan halen, dan mag hij die zelfs aanpassen. Zo’n aanpassing of verlenging mag de verkoper wel maar één keer doorvoeren. Als de verkoper de levering blijft uitstellen, dan kan u de aankoop opzeggen zonder bijkomende kosten. U doet zo’n opzegging uiteraard per aangetekende brief.

De koop opzeggen zal doorgaans helaas niet de beste oplossing zijn. U moet dan immers helemaal opnieuw beginnen en verliest mogelijks interessante kortingen. U kan van de verkoper ook een compensatie vragen voor het bijkomend uitstel van de levering. Zo’n compensatie kan vanalles zijn: bijkomende opties, een korting op de prijs, een gratis onderhoudsbeurt voor uw wagen, in afwachting van de levering van de nieuwe wagen gebruik mogen maken van een vervangwagen, etc. Als u tot een akkoord komt met de verkoper over zo’n compensatie, dan schrijft u dat best op papier en laat u beide partijen de overeenkomst ondertekenen. Zo bent u zeker dat de gemaakte afspraken worden nageleefd.

jiafeng-wang-193724.jpg